תכנית ילדות חושבות מדע

תכנית ילדות חושבות מדע באוניברסיטת תל אביב

16 יוני 2019

תכנית ילדות חושבות מדע

בחלק השני של שנת הלימודים תשע"ט החלה לפעול באוניברסיטת תל אביב התכנית "ילדות חושבות מדע".

כחלק ממחויבותה הציבורית, ועל מנת להתמודד עם האתגר החברתי של הבטחת שוויון הזדמנויות מגדרי, ומניעת סטיגמות מגדריות בתהליכי בחירת מקצוע ובחירת תחום לימודים, החלה לפעול התכנית "ילדות חושבות מדע" . התכנית מתמקדת בהנגשה בלתי אמצעית של האקדמיה, במיוחד בתחומי המדעים, לתלמידות צעירות בבתי הספר היסודי, במסגרת ביקורים מובנים בקמפוס.

הניסיון מלמד כי ההסללה מתחילה כבר בשלב בית הספר היסודי (ג׳-ו׳) בו, בעיקר בתחומי הלימוד הריאלי/מדעי, שלא  בכוונה תחילה, התלמידים מקבלים עדיפות על פני התלמידות. הגורמים לכך הם רבים: שיטות לימוד לא מותאמות לבנות; חוסר במודל חיקוי; "אקלים צונן" בכתה כלפי בנות כגון: הערות מבטלות כלפי בנות מבנים בכיתה, חלוקה מגדרית, אפליה סמויה ע"י צוות המורים ולעיתים העדפה בלתי מודעת של הבנים, מתן זכות דיבור לבנים בתכיפות רבה יותר וכיוצא בזה.

התוצאה היא שכבר בגיל מאוד צעיר הבנות נרתעות ממקצועות כגון חשבון ומדעים, והן נסוגות משטחי לימוד אלו.

"ילדות חושבות מדע" מיועדת לנסות ולצמצם בעיה זו, ולהנגיש את האוניברסיטה לילדות בגילאי בית הספר היסודי על ידי חשיפתן לחוקרות מעוררות השראה ומעבדות מרתקות.

התכנית מבוססת על הגעת הילדות למפגשים עם החוקרות ולסיור במעבדות כולל התנסויות בתחומי המדעים. ומכוונת במיוחד לתלמידות מפריפריה חברתית וגיאוגרפית.

במהלך תשע"ט התקיימו כ-9 סיורים מבתי סבפר מהערים לוד, בת-ים, כפר קאסם.

לכתבה  באנגלית על התכנית באתר האוניברסיטה 

אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>